DSB overtager GoCollectives togdrift 1. september

Af Simon Bauer1 min. læsning

GoCollectives togdrift i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen overgår til DSB den 1. september 2026. Det betyder samtidig, at kollegaerne hos GoCollective kan fortsætte deres arbejde som en ny del af DSB’s organisation.

Dansk Jernbaneforbund følger overdragelsen tæt for at sikre, at medlemmernes rettigheder, løn- og ansættelsesvilkår bliver sikret bedst muligt i processen.

Baggrunden for overdragelsen er en akut alvorlig økonomisk situation i GoCollective. Selskabet har meddelt Transportministeriet, at det ikke er i stand til at betale udgifter på omkring 100 millioner kroner, som skal falde mandag. Uden en aftale var der derfor en umiddelbar risiko for konkurs og dermed et fuldt stop for togdriften.

Den risiko er nu afværget. Ministeriet og GoCollective har indgået en aftale, som sikrer, at GoCollective fortsætter driften i juli og august. Det giver mulighed for en såkaldt ”koordineret overdragelse” af både togdrift og medarbejdere til DSB den 1. september.

Dermed er der i sidste øjeblik fundet en løsning, som sikrer den fortsatte togdrift og giver medarbejderne mulighed for at fortsætte som ny del af DSB’s organisation. Der venter dog et stort arbejde, før selve overdragelsen er gennemført.

Dansk Jernbaneforbund er i tæt kontakt med de relevante parter og vil løbende informere, når der nyt om overdragelsen og dens betydning for kollegaerne.